čtvrtek 14. ledna 2016

Klub chytroMatek (1. díl ...) - Krutost odpoledního odpočinku

   Jsem pátým rokem učitelka ve školce a zhruba tak pátým rokem vnímám, že "moderní" (chytro)matky zřejmě spolu s placentou vypudily i centrum selského rozumu. Nebo je laktační psychóza dlouhodobější záležitost, než si lékaři připouštěli. Jinak si jejich reakce, myšlenky a pojetí výchovy nedokážu smysluplně vysvětlit. Už jsem se tu párkrát rozčilovala nad některými dotazy, připomínkami a postupy současných matek. Rozčilovala jsem se také pokaždé, když jsem si ve slabé chvilce četla komentáře pod příspěvky na učitelských blozích. Opustila jsem kvůli podobným stupidoreakcím spousta "tvořivejch" stránek na FB, protože mi v kredenci docházely talíře na vybíjení vzteku, nespravedlnosti a hlavně bezmoci vůči tomuto tupému stádu. A přes mou úpornou snahu se těmto zbytečným rozčilením vyhnout, jsem minule zase na něco narazila. Normálně bych si vybila vztek na nejbližším kusu nábytku, nebo napsala hysterickej/vulgární koment pod článek, ale pak jsem si vzpomněla na Beara Grillse (jestli někdo zastaví Chucka Norrise, pak to bude ON, Ti, co netuší, to je ten, co vybírá z medvědích hovínek oříšky a pak je degustuje, imaginární klobouk smekám) a rozhodla se zachovat klidnou hlavu, jak vždycky radí, když se brodí vodou plnou ker, plavou okolo něj žraloci nebo požírá živýho štíra. A jak jsem tak zachovávala a zachovávala, tak jsem si vymyslela mnohem lepší způsob odvety "osvěty" mimibazarovejch fanynek. Držím se hesla Vše, co řeknete může být použito proti Vám. Vstříc vlastní psychické neuróze postupně vysvětlím Martinkám69, HaňuliMuli, Berušce_Marušce a dalším, jak to vidím já, a dovolím si říct, že i nadpoloviční většina pedagogů, lékařů, dětských psychologů a hlavně všech lidí, kteří přežili bez následků spaní po "o", zdravení při příchodu do třídy, společné záchodky a další "frustrující" aktivity ve školce.

Případ č.1, Angelika (jméno je skutečné, nebo aspoň to tak uvádí FB a ten má vždycky pravdu, seru na fiktivní jména, za ty názory může bejt ráda, že to má bez přijmení)
Vážené dámy, umíte si představit, že by vás někdo nutil hodinu ležet, kdyby se vám nechtělo spát? A ještě požadoval, abyste ležely v klidu? Víte, co je pro malé dítě hodina? Hodina, kterou by mohlo věnovat smysluplné činnosti, u níž se zabaví a zároveň si odpočine? Mé děti od tří let po obědě nespí a ve školce mohou jít pracovat hned poté, co se dočte pohádka. Ti, co potřebují spát, si v klidu odpočinou, aniž by je někdo rušil, ostatní odpočívají tím, že v klidu tvoří, pracují s pomůckami apod. Děti přece nemohou za to, že je špatně nastavený systém a učitelka je na školce sama. Vzdělávací instituce by se konečně měly přizpůsobit potřebám dětí, ne naopak. Zvláštní, že to stále řada lidí nechápe. A pak se ještě někdo diví, že si rodiče chtějí školku pro své děti vybrali. (…) Dítě by si nic nevynucovalo, nevymrčovalo a nevyřvávalo, pokud by byly podmínky nastaveny tak, že se bude cítit bezpečně a bude moct o některých věcech, jež se ho týkají, samo rozhodovat (ano, o něčem může rozhdnout i tříleté dítě). Takové dítě je schopné si naprosto samostatně a v klidu hrát, chápe, že ostatní nemá rušit, a nebude mít potřebu je rušit. Odpočinek a spánek nemusí být nutně totéž, Je rozdíl, zda dítě vstává v půl 6., nebo třeba v půl 8. Potřeba spánku pak může být velmi různá. A naprosto chápu, že k tomu, abyste mohly nespavcům vyjít vstříc, potřebujete vhodné podmínky (dle mého by měly být všude zajištěny - jak jsem psala, dítě nemůže za to, že je v některých školkách systém špatně nastaven a že je lehárna třeba úplně mimo třídu). Školky a školy mohou svou roli kvalitně plnit pouze v případě, že budou respektovat potřeby dětí. Tazatelka se podivuje nad tím, že jeden kluk bojkotuje výzvy, aby byl zticha. Já bych jí doporučila, aby si zkusila hodinu ležet, zírat do stropu a být zticha. Těžký (a nesmyslný) úkol pro dopělého, ne tak pro dítě.


   Přečteno? Mě se teda žíly trhaly u každý věty paní Angeliky 2000. Nicméně na jednu stranu bych chtěla být její potomek, ovládala bych celou rodinu, její denní rozvrh i aktivity a směla bych, co by se mi zamanulo. Na druhou stranu by ze mě vyrostl jedinec, kterej nezná slovo pravidla kompromis, nezvyklá na "svět se netočí jen kolem tebe" a předpokládám, že bych zápasila s obezitou, protože když nechci spát, nemusím, a když nechci jíst oběd, můžu si místo toho dát tabulku čokolády ... Protože se mi všichni musíte přizpůsobit.
   Jen pro pořádek a uklidnění dušiček všech "ustaraných" matek kterejm jejich dítka v budoucnu přerostou přes hlavu, jestli jim už ve čtyřech letech říděj život, dítě se během odpoledního odpočinku nenutí spát, podstatou je aby si dítě odpočinulo. Nemusí spát, jediné, co skutečně musí, je ležet, odpočívat a nerušit spící/odpočívající děti vedle. Ano spící, protože ze zkušeností vím, že drtivá většina těch, co "To ON vám po obědě spát nebude", spí. Uvědomte si, že je ten cca metrovej skoročlověk vzhůru od šesti sedmi a celý dopoledne řve, padá, žaluje, maluje, řve, skáče, běhá, řve, soustředí se na práci, řve ... Myslím, že i vy jako dospělej člověk byste po tomhle maratonu vzali za vděk odpočinkem. A děti ke zdravému vývoji potřebují odpočinek. A to, že vám doma pak večer neusne, to je zaprvé na další kapitolu, a za druhé se zamyslete nad odpoledním programem - nákup, domů, TV, tablet = vaše chyba ... Pojďme postnout coment paní Angelice:

   Vážená paní Angeliko, 
   
   nevím, kolik vlastníte dětí, nicméně přeji hodně zdaru ve vaší výchově. Vzhledem k tomu, že malé děti ve školce neumí hodiny, tak pro ně "hodina" nic neznamená. Smysluplné činnosti, jakožto dítě, věnuje za den míň času, než si myslíte. Notabene odpočinek s plným žaludkem po obědě pro načerpání energie na zbytek dne, mi přijde jako podstata smysluplnosti, když už jsme u toho. Mám zřejmě ve školce asi nějak jinak schopné děti, protože si nedokážu představit, že by si našly takovou činnost, aby u toho nerušily ležící děti, natož s pomůckami, jelikož není minuta, co by jim nespadly nůžky, pastelka, lego, ale budiž. Systém je takto nastavený již delší dobu, začal se podle mě takto formovat od doby, co Marie_Terezie přišla s povinnou školní docházkou. Takže bych vsadila na to, že kdyby v tom systému bylo něco natolik zdraví dítěte ohrožujícího, jako je odpočinek po obědě, bylo by to již dávno ze systému odstraněno (tak jako fyzické tresty, kterých jsem zastáncem). To byste pak mohla říct, že na poště je špatnej systém a paní za přepážkou je tam sama a proto je tam fronta ...
   "Vzdělávací instituce by se konečně měly přizpůsobit potřebám dětí, ne naopak." Tohle bych nechala vytesat do kamene ... Kterým bych vás přetáhla po palici(!!). Nepřizpůsobíme jim i hromadnou dopravu, že by všude jezdily jen koloběžky a šlapací autobusy?! Nebo restaurace s pidižidličkama a stolečkama a haldou Lego kousků?! A Pražskej hrad bych nechala zbořit a postavila místo něj nafukovací, aby se lépe přizpůsobil potřebám dětí, hm?! Přizpůsobíme jim eště víc než doposud, jen se pak budem muset přizpůsobit na to, že lidstvo zřejmě vymře. Nebo bude mít minimálně zakrnělý končetiny a mozek, což už ostatně někteří mají.
   To, že si rodiče vybírají školku pro své dítě je snad samozřejmost?! Přesně, jak jste udělala Vy. Chtěla jste moderněnespací školku zcela pod nadvládou dětí, našla jste si ji a věřím, že z vašich přizpůsobených dětí roste budoucí generace skvělých vědců, lékařů a mírotvůrců. Ale ne všichni jsou tak duchapřítomní jako Vy, přihlásí dítě do "spací" školky a pak se diví, že po nich chce někdo, aby spaly, pardon odpočívaly. Jako pedagogové se tedy spíš divíme divícím se rodičům ...
   Tříleté dítě samozřejmě může o řadě věcí rozhodovat, třeba jestli si tou fixou pokreslí papír nebo obličej, jestli ten písek sní nebo strčí do kapsy pro maminku, nebo jestli se chce jít vyčůrat. U tohoto bodu se často rozhodně špatně. Vaše tříleté díte je svěží výjimka mezi tříletými dětmi, když chápe, že nemá rušit a taky to bezezbytku dodržuje. Mé tříleté děti ve třídě nechápou ani když se jich ptám, jestli chtějí čaj nebo mléko. Neříkám, že všichni, ale považovat všechny tříleté děti, všeobecně předškolní děti, jako partnera pro rozhodování a řízení státní instituce, je poněkud nedomyšlené a naivní. Děti mají na výběr, mohou se "rozhodovat" jestli chtějí stavět, kreslit, zpívat, modelínu. Ovšem o režimu dne by měl rozhodovat někdo, kdo nevěří na Ježíška. 
    Závěrem bych ráda řekla, že kdyby mě někdo nutil ležet, ba i koukat do stropu a být zticha, s největší ochotou bych mu vyhověla a eště slušně poděkovala (!!) ...

PS. Zdravím své učitelky ze školky a zpětně se jim omlouvám za to, že jsem byla ten nespavej otravnej hajzl, co ho radši pustily hrát, než aby ho dál poslouchaly ... Pán Bůh mi to oplatil na dětech/profesi:DD

Žádné komentáře:

Okomentovat