středa 6. února 2019

Chcete být učitelem? Stačí půlroční školení

   Jste ředitelem nemocnice, která dlouhodobě řeší nedostatek lékařů. Máte dvě možnosti. Můžete zatlačit na stát, aby zvýšil vtipnou výši platů lékařů, nebo podpoříte návrh, který "dodá" nové lékaře za 250 hodin...

   Lékařem se nyní může stát vyučený zámečník, cukrářka, truhlář nebo automechanik. Postačí, když absolvují 250 hodinový kurz. Pokud má zámečník to správné zapálení, může s poklidem provádět  anestezii. Není čas na hrdinství. Nejsou lékaři. 
   
   Jako zcela jasná možnost se jeví vytváření permanentního tlaku na vládní instituce, aby řešily platové podhodnocení tohoto povolání. Zřejmě by byla i reálná šance, že zvýšení platů zamezí odlivu mladých lékařů do zahraničí. A nebylo by potřeba zaměstnávat doktory, kteří jsou několik let v důchodu. Vyřešilo by to i onen začarovaný kruh, kdy se jako ředitel nemůžu rozloučit se špatným lékařem s nevalnými pracovními výsledky. Protože se bojím, že na jeho místo nikoho neseženu.

    Druhou možností je podpořit další dehonestaci kdysi váženého a prestižního povolání. Jak rychle vyřešit, že v zákoně je zakotveno vysokoškolské nebo odborné vzdělání? Můžeme tam vnořit novelu o tom, že pro výkon lékařské praxe postačí dodat certifikát o absolvování (ne)akreditovaného 250 hodinového kurzu, který z oněch "nadšenců" vytvoří lékaře.  To bude snazší, rychlejší, bohužel už ne logické. Natož prospěšné pro budoucí generace...

    Přijde vám to pomatené? Na hlavu postavené? Nesmyslné? Nereálné? Ano, zdravotnictví na tom "až tak špatně" není. Ale jiný státní sektor ano - české školství. Ředitelé škol se totiž rozhodli řešit problém s chybějícími kantory přesně takto. Zatímco dříve k pedagogům neodmyslitelně patřil magisterský titul, či jiné odborné vzdělání, v současnosti se schyluje k řešení pomocí jakéhosi školení. Za podpory ředitelů škol.

   Zda-li by nebylo lepší, místo důsledků řešit příčiny?! CO je příčinou dlouhodobého nedostatku kantorů ve všech krajích ČR? Proč se mladí nehrnou do výkonu této profese? Proč na školách učí lidé bez potřebného vzdělání? Co způsobilo celkovou degradaci učitelství? Proč ředitelé škol netlačí na příslušné orgány, aby aktivně přistupovali k řešení těchto problémů?

   Nerozporuji, že by automechanik nemohl učit záživněji fyziku nebo třeba hudební výchovu, než lety vyhořelá bývalá učitelka ruštiny pět let přesluhující důchod. Jen se domnívám, že vzhledem k tomu, že máme přístup k neplacenému vysokoškolskému vzdělání, si automechanik může dostudovat příslušný obor.

   Předpokladem samozřejmě je, že vysoké školy budou kvalitně vzdělávat studenty. Což se ne vždy děje. Nesouhlasím s Ondřejem Kaniou (zřizovatelem Pražského humanitního gymnázia), který si myslí, že krizi českého školství nárůst mzdy nevyřešení. V zásadě tvrdí, že zvýšení platů ze špatného učitele lepšího neudělá. Ne, to neudělá. Ale přitáhne někoho, kdo by práci onoho učitele odváděl líp. Tudíž by se ředitel mohl se špatným učitelem rozloučit, protože by ho měl kým nahradit.

   Ano, je to stále a dokola o tom samém. Prestiž českého školství se nezvedne, dokud se adekvátně nezvednou platy hlavních hybatelů oné změny - učitelů. Kvalitních učitelů. Pár se jich ještě na našich školách vyskytuje, nenechme je odejít.

   Naše děti sice budou mít obědy zdarma, nárok na školky od dvou let a nebudete jim muset pomáhat s domácími úkoly, protože žádné nebudou. To jsou podle médií a politiků současné priority. Ale budou je vychovávat, vzdělávat a připravovat na budoucí život lidé bez maturity. S jakýmsi kurzem. Vy byste snad chtěli, aby vám srdce transplantoval odborně nevzdělaný lékař?

PS. Ne, nesrovnávám lékaře s učitelem. Jsou to rozdílná povolání. Ale pro jejich výkon musí mít člověk předpoklady. A odborné vzdělání.
PS2. Víte, co pro odvrácení zániku českého školství dělají školské odbory? N-I-C!
PS3. Oni jsou teď beztak zaneprázdněni tím, že si musí užít své bohaté odměny za úspěšné splnění mimořádných a zvláště významných služebních a pracovních úkolů (které nám učitelům zůstávají skryté) - více zde

Žádné komentáře:

Okomentovat